piatok 24.03.2023 | meniny má Gabriel  
Kategória: Návod na život

Svoje deti neuspávam

zemanli 18.12.2008

Žijem aj s manželom a 2 malými dcérkami dlhodobo v Belgicku. Výchova detí je jedna z najzodpovednejších úloh človeka a vždy ma obohatia výmeny názorov s mamičkami na ihriskách. Veľké rozdiely medzi Belgickom a Slovenskom v starostlivosti o deti sú napríklad v dĺžke kojenia, veku umiestnenia deti do kolektívneho zariadenia, spania a udržiavania čistoty. V Belgicku je zvykom, že matka ostáva doma s dieťaťom len veľmi krátko (približne 2-4 mesiace) a dieťa potom ide do jaslí.

Žijem aj s manželom a 2 malými dcérkami (2.5 a 1 rok) dlhodobo v Belgicku. Na Slovensko sa vraciame radi a často. Výchova detí je jedna z najzodpovednejších úloh človeka a vždy ma obohatia výmeny názorov s mamičkami na ihriskách.

V starostlivosti o deti v Belgicku a u nás sú veľké rozdieli

Veľké rozdiely medzi Belgickom a Slovenskom v starostlivosti o deti sú napríklad v dĺžke kojenia, veku umiestnenia deti do kolektívneho zariadenia, spania a udržiavania čistoty. V Belgicku je zvykom, že matka ostáva doma s dieťaťom len veľmi krátko (približne 2-4 mesiace) a dieťa potom ide do jaslí.

To ovlyvnuje aj dĺžku kojenia, ktorá málokedy presiahne 6 mesiacov. Tuhá strava sa môže podávať už od ukončeného 4. mesiaca. Moje materské dovolenky, ktorá trvali 8 a 11 mesiacov, tu považovali za neuveriteľne dlhé. Staršia dcérka ostala doma aj počas druhej materskej dovolenky.

Deti sa naučia spávať samé

Čo sa týka spania, deti sa okolo 5-6 mesiaca (teda v dobe, keď sa preruší automatická väzba medzi jedlom a zaspaním) naučia zaspávať a spať v postieľke samé. V našom prípade to prebieha tak, že dievčatká po okúpaní dostanú každá svoju fľašku mlieka a uložíme ich do postieľky. Po krátkej pesničke, rodič odchádza a dieťa zaspáva. V ideálnom prípade sa zobudí až ráno. Cela procedúra trvá ani nie 5 minút. A funguje to.

Nočníky a plienky

Nočník alebo nástavec na WC sa v Belgicku zavádza podstatne neskoršie ako na Slovensku – až około 2 roku a nie je výnimkou ani 3-rocne dieťa, ktoré s nácvikom ešte vôbec nezačalo. Naša staršia dcérka má stále plienku na spanie a mladšia stále.

Späť

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 3.1 z 5. Celkom 22 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Komentáre k článku
Viera napísané 17.07.2013 22:45

mne nerobí problém uspávať malú, túli sa ku mne, spievam jej a v priebehu 10-15 minút krásne spi...myslím, že je to lepšie ako keby tam mala pol hodiny sama plakať a zaspať od vyčerpania s plaču....môj názor

zuzítko napísané 08.07.2013 16:11

Dievčence, ale veď jasle sme tu ešte nedávno mali aj štvormesačnú materskú dovolenku. Naše mamy tiež museli kvôli tomu prestať skôr dojčiť, alebo nedojčili vôbec. Toto tu už bolo, nie je to nič nové ani zahraničné. Práve preto sa to zmenilo, lebo ľudia na Slovensku to chceli inak.

Plienky a uspávanie...ano, existuje určitý kultúrny tlak, robiť veci tak, ako ostatní v mojom okolí, ale tak zasa všetci sme iste svojprávni a vieme sa rozhodnúť aj podľa potrieb našich detí, či podľa potrieb našich vlastných.

Mia napísané 05.07.2012 23:58

typicke zeny kazda vie najlepsie ako vychovat deti...a az cas ukaze kto ma pravdu smile

 

ja deti este nemam ale bola som jedno...a pamatam sa ze ked ma mama skusila dat do jasiel tak sa mi tam velmi nepacilo.mam o 2roky starsieho brata a tak sa mi deti v jasliach zdali malinkate a pozadu bol tam chaos hluk a nuda ..a tak ostala somnou do 3rokou na materskej...a bola som strasne rada..

ani v skolke sa mi moc nepacilo ale to uz som musela vydrzat smile

kazdy je iny niektore mami a niektore deti sa nevedia dockat slobody a objavovania sveta samostatne...a niektore mami a niektore deti chcu zazit domacu pohodu a su si blizke..

na slovensku nezijem,precestovala som svet europu,ameriku aziu ..a az raz budem mat deti prinesiem si mamu k sebe ..bude stara mama a opatrovatelka v jednom.. pre mna najlepsie riesenie..(a ona suhlasi sak jej bude dobre)..kazdy ma ako si zariadi...pracovna moralka nema nic spolocne stym ci je mama doma 3roky alebo 3mesiace..moja mama bola somnou doma 3roky a odvtedy maka cely zivot vstava o 5am a co z toho ma ?ubohy slovensky plat zaplati ucty jedlo..este ze ma deti co si dobre vychovala ktore ju beru k moru smile

to uz je kazdeho vec ci uspava neuspava...ci ostane doma alebo supne do skolky svet nie je idealny kazdy vychadza z reality ktoru ma a zo svojich moznosti..cize by som nesudila ani tie co ostanu doma ani tie co hnet bezia do prace... preco by zeny mali zvladat oboje karieru aj materstvo?ked maju partnera zodpovednost by mala byt aj na nom..ci v jednom ci v druhom.Zeny su na seba prehnane narocne..a hlavne jedna na druhu Mr. Green

p.s.nechapem ako mozete nechat deti spavat v manzelskej posteli..kde je miesto na sex? ze vraj ludia co maju deti nemaju moc sexu..podla mna jedlo, deti a psi do postele nepatria..raz si zvyknu a potom tam chcu byt stale..(mala som psa a ex dieta 11r. hrozneee )ale nesudim ..mozno rano ked dobehnu deti a poskacu po mne tak budem rada ze ma zobudili hodinku pre budikom Razz

katarina napísané 26.05.2010 16:37

Do kelu, ved nie je potrebne dieta cicikat do 3rokov! Ja som si popri materkej v anglicku robila vysoku skolu. Teraz mam diplom a nemozem najst pracu na ciastocny uvazok. Celkom si to uzivam byt doma s detmi ale na druhej strane mam zas pocit ze mi z toho "jebe" od rana nic ine nerobit len upratovat, varit zehlit a riesit somariny aby sa decka cely den nehryzli a oblievali vodou. Podotykam, ked som v SR na dovolenke tak sa takto vobec necitim. U nas si zeny sprijemnuju matersku dovolenku obiehanim zvysku rodiny alebo klabosenim na detskych ihriskach. Tu v anglicku sice mam aspon socialne davky ktore ma udrzia nad vodou....ale bohuzial decka cely den iba visia na mne kedze su stale iba doma a niet susedov co sa pridu hrat s mojimi deckami alebo susedy co pride na kavu. Vsetky moje kamosky tu v UK su este stale slobodne a kedze nemam ani staru mamu a ani svokru co by mi postrazili deti tak mozem cely rok iba sediet doma zatvorena na riti. Na dovolenke v SR zas mam problem sa socialne integrovat kedze k nam chodi vela ludi a ja nestiham sa im venovat a aj ustrazit deti. Ked pridem spatky do UK zas ma chyta depka ze som sama a nemam skym viest aspon 15 min dospelackej debaty za cely den lebo manzel je cely den v robote.

 

Pripajam sa tej pani co napisala....stastne deti su vzdy stastne ked je stastna aj matka bez rozdielu denneho ci pracovneho rozvrhu.

 

PS: Ked som bola pozerat skolky do ktorych by som zapisala mojho starsieho...tak mojej mladsej Sarah 1,5 roka sa tam tak zapacilo, ze som ju musela nasilu tahat! ....Podla mna 1,5 rocne dieta je uz tiez pripravene na detsky kolektiv a hracky a ja volim polovicne zlo a davam aj malinku na poldnovu skolku. Ked ju tam davam tak sa len rozbehne za detickami a hrackami a je 1000% stastna aj ona a ja!!!

 

Podporujem akekolvek rozhodnutia....ibaze ten nas rodicovsky prispevok v SR 164 euro...je maximalna almuzna....ved co sa z toho da kupit malemu decku, nieto ho este cely mesiac zivit????

ksichta napísané 13.04.2010 12:41

Váš komentár

Je ľahké mať kopec detí, ke´d ich mám vpodstate pol dňa rozhodené v škole, v krúžkoch a kade tade, keˇd sa o ne stará niekto iný, ke´d na riešenie ich každodenných problémov ostane nejaká hodinky dve. Ja by som povedala, že ono je to asi celkový rozdiel v mentalite a prístupu k deťom. Minule som zachytila info, že vzťahy a rodinná súdržnosť patria na Slovensku medzi najsilnejšie. zrejme aj tu bude dôvod mnohých rozdielov. ostávame dlhšie na materskej, viac riešime deti, ale sme aj súdržnejší, viac si pomáhame, nevyužívame tak často služby profesionálnych opatrovateliek, lebo si dokážeme pomôcť v rámci rodiny. Vonku nie je také bežné, aby sa o deti starali starí rodičia. Nechcem tu teraz riešiť, či každá platená opatrovateľka musí byť zákonite hrošia ako vlastný starý rodič, ale ja osobne by som určite uprednostnila člena rodiny, ako opairku. Ono je celkove pohodlnejšie odniesť dieťa po pár mesiacoch do jasiel, vrhnúť sa pracovného víru, zaplatiť holku na stráženie, pani na upratovenie, pricupitať okolo 17 -18 hodiny po dieťa, ale fakt neviem, kde je potom priestor na nejaké spoločné zážitky? Eek Načo majú tí ľudia 3 -4 deti, keď ich celý deň ani nevidia? Na to , aby zvyšovali demografickú krivku? Wow! Takmer každý cicavec spí so svojim mláďaťom, aby ho chránil, len nás moderná doba tlačí odteperiť decko po pár mesiacoch do druhej izby, poprípade na iné miesto, kde sa oň bude starať iná osoba, len preto, aby sme zarobili peniaze na zaplatenie domu s toľkými miestnosťami a na zaplatenie osôb na stráženie detí. Lebo by nás niekto nebodaj nazval "domácimi kvočkami" Rolleyes Takisto ja môžem pejoratívne nazvať ženy, ktoré sa naháňajú do roboty ako "dojnicami", lebo dávajú to, čo má patriť ich dieťaťu niekomu inému. Lenže potom sa pokojne môže stať, že rodičia, ktorí viedli svoje deti takouto cestou strávia jeseň svojho života nie obklopení rodinou, ale v nejakom ústave pre starých ľudí na druhom konci repuliky a ich deti budú pyšne vypisovať na facebooku ako elegantne a šikovne to zariadili Mr. Green

luba napísané 17.03.2010 08:53

ja by som s detmi doma kludne ostala az do 6 rokov. neznamena to, ze som cista zienka domaca - lebo aj pocas tehotenstva a rodicovskej dovolenky som si nasla "pracu", ktoru som ale robila dobrovolne, s detickami pri mne a vtedy kedy som chcela.

teraz, ked som uz naplno zamestnana je to hruza. rano do skolky do skoly do roboty, stretneme sa az poobede o pol piatej a hajde domov. mame dve hodiny na to, aby sme napisali ulohy, urobili veceru, najedli sa a ked sa podari utrhneme si par minut aj na hranie. ale naozaj len par...

je to sialeny kolotoc a je mi luto, ze nemam viac casu pre vlastne deti...

alena napísané 01.02.2010 16:49

zili sme v irsku 4 roky, dcera sa nam tam narodila. dala som v praci vypoved aby som mohla byt s malou doma. teraz sme na slovensku a ostala som s malou doma.

 

nieje spravne odsudzovat system ktory funguje v zahranici. ja som dostavala matersku 26 tyzdnov. rodicovsky prispevok a decke pridavky od porodu. je pravda ze je tam materska vyssia, aj decke pridavky, ale rodicovsky je zase vyssy tu na SK. takze neda sa to porovnavat, lebo aj styl zivota je tam iny.

mimi napísané 06.05.2009 13:29

To sa autorka clanku chcela pochvalit, ci ako to mam chapat. Jasne vsetko ma svoje vyhody aj nevyhody, ale podla mna dieta nas najviac potrebuje ked je male. Ja tiez uspavam svoju dceru a to ma 5 rokov. Sadnem si k nej a pockam kym nezaspi. Co je krajsie ako byt so svojim dietatom ktore mi pred zaspatim povie maminka mam ta rada najradsej na celom svete? Nestoji vam tych 10 -15 min. za to? A ked uz sme pritom, zena sa za tie tri roky na materskej moze vzdelavat takze ako nejake hnitie doma na ukor prace by som to nebrala. Utekat do prace od polrocnych, alebo este mladsich deticiek, ktore potrebuju IBA SVOJU MAMU sa mi zda byt bezcitne. Naco mat deti ked nemame na nich cas?

Stana napísané 13.04.2009 13:22

Na Sk su mamicky v tomto vo vyhode. Byt doma dlhsie a mat to zaplatene je super.Ja som mamicka dvoch deti zijuca v Sydney.Doma som uz 5 rokov ale bez platenej materskej.Kedze som sa rozhodla zostat s detmi doma, malu som mohla kojit 20 mesiacov , maleho stale kojim (16 mesiacov),s obidvoma detmi spavame i ked mala (4 a pol roka)je v dnesnej dome sama v izbe .

Ale vyhodou byt v Australii bol moj krsany domaci porod, ktory by som na Sk mat nemohla. Takze vsetko ma svoje vyhody a neyhody.A to plati aj pre rozne krajiny....

Jaruška napísané 23.01.2009 09:36

Ja mám veľa známych vo Francúzsku. Väčšinou tam rodiny majú 2-3 deti bežne, aj ženym ktoré robia kariéru. Hoci môžu robiť na polovičný úväzok, väčšinou to nerobia, lebo si chcú zachovať dobrú prácu, aspoň tie vzdelanejšie. Materská trvá krátko, deti idú potom celkom maličké k opatrovateľke a neskôr do školy a škôlky. Dojčí sa tam menej ako u nás, hoci je to moderný prirodzený trend, nuž ale keď sú maminy po pár mesiacoch už v robote, ako by to zvládli. Kamarátka - novinárka, zatiaľ bezdetná, povedala, že nás, Slovenky, u nich volajú maman-poules = mamy-kvočky, akože sme dlho s deťmi a staráme sa o ne dlho a máme ich dlho rady pri sebe. V ich očiach je to nezvyčajné. oni majú systém fungujúcich drahých opatrovateliek a školských zariadení, prispôsobený ich pracovnej dobe, ktorá začína neskôr a končí tiež neskôr. Je úplne normálne, že mamy chodia pre deti do školy a školky okolo 17-18 hodiny večer. Deti majú dovtedy v škole rôzne aktivity a sú s tým uzrozumené - popoludní nie je v škole taká tvrdá drezúra. Večer idú neskôr spať a rodina je teda akože spolu.

 

Dlhšie rozmýšľam nad jednou vecou: videla som, ako je to vo Francúzsku a Anglicku, materská je oveľa kratšia, ako u nás, mamy idú oveľa skôr do práce a často opúšťajú svoje celkom malé deti, dávajú ich opatrovať alebo do nejakého zariadenia. A predsa sa tam rodí oveľa viac detí ako u nás, kde máme luxus 3-ročnej materskej dovolenky. Istotne je to fajn, hlavne pre deti, ale predstava možnosti byť doma 3 roky s almužnou (a vrhnúť rodinu s jedným platom do finančnej krízy) určite nie je rozhodujúca pri rozhodnutí mať dieťa alebo viac detí. A mnohým ženám nevyhovuje zostať tak dlho izolovaná doma, kompletne vypadnúť z práce a prerušiť kontakty. Mám pocit, aj keď sa nám to nepáči a príde nám to sebecké, tvrdé a neláskavé voči našim najmenším, že model rodiny, kde je viac detí, aj malých a nie celý deň iba s vlastnou mamou, ktorá chodí pritom do práce, aspoň na pár hodín (lebo je nútená a robia to tak všetci), je asi do života lepší a praktickejší ako tento náš slovenský. Ľudia inde napriek tomu majú totiž viac detí. A nemám pocit, žeby tým tieto deti boli viac "postihnuté" a poškodené skorým odvrhnutím, ako naše slovenské. A nie sú napríklad ani viac choré. Slovensko je vraj v demografickom vývoji na chvoste v EU - aj napriek vymoženosti dlhej RD, ktorá nám umožňuje naše deti dlho nechať pod našimi ochrannými krídlami...

horangel napísané 28.12.2008 22:16

Hluposti, ziadne specialne praktiky neexistuju, je fuk, ci na SK alebo v Belgicku, ako si ktora mater nauci, tak ma. My sme tiez nikdy neuspavali, pretoze je to nezmysel. Jedine co existuje su praktiky tej ktorej matere. Na narodnosti nezalezi. Ostatne je uz iba napodobovanie sa a opicenie sa. Ucenie na nocnik, zalezi tiez ako sa v rodine rozhodnu a nie ze ked susedka necha decko bez ucenia tak aj ja.

schamka napísané 06.01.2009 16:06

joj ja milujem tie reci "ako si kto nauci, tak ma"

dakuj si, ze mas deti, ktore zaspia aj same. moj prvy syn nikdy nezaspal sam. druhemu to slo do pol roka, potom akoby utal a sam nezaspi. kazde dieta je ine, kazdy rodic je iny. aj ked by som mozno teraz prijala dieta, co zalomi do 5 minut same, viem, ze ked budu z mojich synov pubertaci, bude mi aj to uspavanie chybat

 

no a kojenie - v Holandsku je MD po porode maximalne 12 tyzdnov, aj napriek tomu syna v jeho 15 mesiacoch este kojim a nezberam sa skoncit... zeny tu neprestavaju kojit pretoze na to nemaju podmienky, ale preto, lebo neveria, ze to ma vyznam (mne samotnej doktorka v poradni v 6 mesiacoch zacala radit, ako prejst na umele mlieko. je ale pravda, ze ked som povedala, ze v kojeni budem pokracovat, bez vsetkeho to akceptovala)

Soňa napísané 28.12.2008 21:10

Tak ja som úplne out, po 6 rokoch na materskej som sa zamestnala, síce to boli tri mesiace aktívneho hľadania, ale som spokojná (školstvo smile detiská ani nemali postieľky, večne spia, spali s nami, večer vykecávame v posteli, ráno po sebe polozíme smile a je mi fajn smile

zuza napísané 26.12.2008 19:59

Tiez amme znamych v belgicku-casto sa navstevujeme-napriek topmu ako malo je tam materskej dovolenky maju viacdetne rodiny oproti SVK teda riadne ak neratam Oravu a romskych spoluobcanbov. bezne tam manazeri maju 4-5 deti. Suhlas s tym ze mozeme byt rady ze amme 3roky moznost byt s detmi doma-aj ked za almuznu zwinker

add zaspavanie-Vieromila nechapem koko hodin by mali preplakat,moje dve deti nikdy neplakali pred spankom, rozpravka,pusa,dobru noc adkedy sme dosli z porodnice plus zhasnut a spanok. Matky ktore si ôrozmaznaju" tak tak maju.

Ja tomu uspavaniu /aj 2hodiny-lezat ticho vedla dietata/ nerozumieme, zrejme to dieta nieje unavene a nechce sa mu spat ked nespi, moje deti zaspavali do 10 minut poobede aj vecer.

add WC Big Grins nasi znamy si nosia na prechadzky s 2 rocnym dietatom nosnik a kocik, ak treba dieta urobi potrebu do nocnika.

...a maju uz 4 deti a chcu piate.

Sisa napísané 24.12.2008 05:04

Aj ja zijem v Kanade, tu je materska len 1 rok a urcite este minimalne 1 ostavam doma i na "ukor kariery" Ked sa bavim s inymi mamickami a poviem im, ze na SK su s detmi doma 3 roky, platene, este ani jedna nepovedala to by som nechcela, ja chcem ist radsej do roboty, vsetky by to s radostou uvitali. Ak si rodina moze dovolit, ze zena ostava doma bez prijmu, tak to urcite aj urobia, pripadne zoberu este dalsie deti do starostlivosti ak v rodine financie chybaju a tak si privyrobia. Myslim si, ze prve tri roky zivota dietatka sa nedaju nicim nahradit a jasle matku urcite nedokazu suplovat, tolko moj nazor a Ada neviem kde zijes, lebo tam kde zijem ja, tam sa vsetci od sestriciek v porodnici, cez rodinneho lekara atd. snazia, aby zena kojila co najdlhsie a velmi ju v tom podporuju, tot moja skusenost a co sa tyka tuhej stravy do 6 mesiacov ju striktne neodporucaju ci uz u kojenych alebo nekojenych deti - v com je ta benevolencia? v poradi, ze nemusis davat najprv zeleninu, potom maso, potom ovocie?

A este moja reakcia na clanok: S tym, ze autorka supla deti do jasli, by som sa ja osobne nechvalila. Myslim si,ze nie je co zavidiet, prave naopak my v zahranici, mozeme len zavdiet vam na SK.

ziz napísané 22.12.2008 13:20

Ja som bola doma 5 rokov s dvoma detmi.Velmi som sa tesila do prace, ale potom prislo "vytriezvenie". Co ma u nas mrzi, ze nie je bezne pracovat na polovicny uvazok alebo skrateny uvazok, co by som velmi privitala. Je zazrak, ze po dvoch zmenach zamestnani mozem uz odchadzat z prace hned po skonceni pracovnej doby a pritom som nemusela prijat menej kvalifikovanu pracu.

Zuzana Mrváňová napísané 22.12.2008 11:57

Ja si myslim, ze dieta je spokojne vtedy, ked je spokojna aj maminka... Niektora moze byt spokojna vtedy ked pracuje a ina vtedy, ked je doma s detmi. Kazdy nech si vyberie to, co mu vyhovuje a co financne zvladne.

 

Ja som si vybrala byt doma s malym, teraz 2 rocnym synom, cele 3 roky. Nechcem sa pripravit o to, ze niekto iny bude o nom vediet viac a ja chcem byt ta, ktora prva vidi jeho nesmele krociky, prve slovicka, ja ho chcem naucit prve basnicky..... a cele si to prezit. Popri tom si dokoncujem externe studium na VS, ktore v juni ukoncim a v septembri pojedme spolu obaja do niecoho noveho - skolka a praca.

Velka vdaka patri nasmu tatinkovi, ktory nas financne dokaze zabezpecit... No aj ja sa tiez snazim prilezitostne prispiet nejakou korunkou pracou cez internet.

dada napísané 21.12.2008 22:23

Váš komentár

Dada 07, ale tak ta budu posudzovat na pracovnom pohore- ako niekoho kto vzdal pracu. Pani, co znaci tych x rokov bez pracovnej historie? Mozes pochopitelne vysvetlovat, ale plus co sa tyka sanci na pracu to nebude, skor minus. Mozno v tvojom pripade ide o zdravotne problemy syna, ale vcelku byt doma 3 roky na materskej bez zvlastnych dovodov je z hladiska noveho zamestnavatela skor podozrive ako pochopitelne, v zmysle ako zvladnes pracu teraz, ak si ju doteraz nezvladla. Ak ti trva 3 roky nieco upratat, nez zacnes pozerat po praci tak obavy ze budes vynechavat pracu su podla mna prirodzene podmienene.

Dada07 napísané 27.12.2008 20:06

Ale toto s pracovnou disciplinou nema nic spolocne. PRACOVNA DISCIPLINA je nieco uplne ine. Je to to ako nacas a kvalitne si splnim svoje ulohy, nie ako dlho som "na dovolenke".

dada napísané 21.12.2008 21:22

Váš komentár

Dada, to co opisujes 2 dni v praci je situacia- keby. To sa uz nedzvies, nevies aka by bola situacia keby si bola zacala robit, pretoze by identicka urcite nebola. Ja som vodila malu k opatrovatelke pon-pia na 6.30 rano od jej 2,5 roka, kedy som zacala robit na plny uvazok, dovtedy mi varovala mama (nie zadarmo). Robila som nepravidelne hodiny, odkedy mala mala 3 mesiace. Nikto ta nenazyva menami, len proste ja mam inu skusenost a moja mala sa skoro naucila, ze v zivote sa tiez improvizuje.

Dada07 napísané 21.12.2008 21:47

Mna sa dotkla ta poznamka o pracovnej moralke. V Belgicku som zila 9 mesiacov, mam tam znamych s detmi, viem ako ziju a nic neodsudzujem. Fakt mi islo len o tu poznamku.

ada napísané 21.12.2008 20:27

Neviem preco odsudzovat zahranicie alebo zitie na slovensku. Ja som zazila oboje a vyhovuje mi zahranicie, nie preto ze vsetko je tu lepsie a aj pristup k detom/ dospely je uplne iny, ale ide o to ze tu je vacsi a lepsi priestor na vychovu dietata.

Ja si to robim po svojom, moje deti neboli kojene a to mam tri, nemala som mlieko a mohla som skusat kolko som chcela, a vyskusala som aj nemozne. Jedno z deti to najstarsie bolo narodene na slovensku a malo velmi velke problemi s mliekom umelym az kym sme neprisli na jedno co mu vyhovovalo, v Canade to je uplne ine, moj lekar nemal problem s tym ze nemam mlieko, a ani to kedy som dala deti na tuhu stravu, snazil sa ma pochopit a poradil ked som potrebavala nieco. Co sa tyka spania moje deti prve dve zaspavali s nami, my sme ich to naucili a to tretie malinke robi to iste, lahneme si k nemu pomojkame sa a zaspi do par minut a to plati aj so starsimi momentalne.

Kazda krajina ma svoje plus a minus a netreba odcudzovat nikoho, lebo sme viaceri ludia s viacerymi nazormi.

dada napísané 21.12.2008 19:12

Váš komentár

Suhlas, Milena. Je pravda, ze zenam na Slovensku chybaju flexibilne podmienky v zamestnani. Nehovoriac o tom, ze zeny s detmi su u nas pre zamestnavatela povazovane za odpad. Kdezto v tych inych krajinach sa ani nepytaju na pohovore i ma zena deti. U nas je to prva impertinentna otazka. Mne osobne sa nieco podobne na Slovensku stalo, v zahranici nie. Inac byt na plnej materskej 3 roky- ??? neviem si predstavit, ze by ma niekto zamestnal s takou uzasnou pracovnou moralkou.

Dada07 napísané 21.12.2008 20:07

Ad pracovna moralka: to akoze som leniva a nezodpovedna, ze ostavam s dvomi detmi na materskej do dovrsenia ich tretieho roku?! Mna necaka ziaden zamestnavatel a keby aj ... ked spocitam dni, ked mladsi syn nebol chory, tak od septembra by som robila 2 (DVA) pracovne dni. To by bola aka moralka potom? Alebo mam paltit opatrovatelku za cca 200,-Sk/hod?

milena napísané 21.12.2008 16:38

na druhej strane, u nas bud si na materakej do nemoty, alebo pracujes do nemoty. Takmer nikto ti nedovoli pracovat par time, alebo 4-5 hodin denne, a to v tycho "inych " krajinach je celkom normalne

dada napísané 21.12.2008 15:08

Váš komentár

Myslim si, ze netreba zatracovat ci vyzdvihovat ani jeden system. Konkretne pri belgickom ako ho opisuje autorka je prinos ze zene je umoznene mat trocha volnejsie ruky a rozvinut svoju karieru. Co moze byt pre dieta lepsi priklad ako mama ktora je profesionalne naplnena a zvlada byt aj mamou?

Sylvia napísané 21.12.2008 20:14

Preboha, dada.. co moze by lepsi priklad pre dieta, ako profesionalne naplnena mama, ktora zvladne byt aj mamou? Ako zvlada byt dobrou mamou maleho babatka ta zena, ktora je kazdy den v robote a pracuje na svojej kariere? Tak to predsa opisala autorka v clanku - deti sa od par mesiacov davaju do jasliciek!!! To ma byt ten skvely nasledovaniahodny priklad? Priklad pre deti? Myslis, ze dieta to oceni, ze jeho mama je veleuspesna pravnicka, zatial co jeho strcila do ruk cudzim osobam v jasliach?

Jana napísané 21.12.2008 14:13

Pridavam sa k tym co by tento zahranicny styl nechceli ani za nic. Obmedzovanie dojcenia, odidenie skor do prace - naco vlastne tie deti mate, co z nich mate? Chvalabohu ze zijem na SK. Toto sa neda vymenit za ziadne prachy.

Mirka napísané 22.01.2009 13:43

To,ako poniektoré,čo ste boli aj v zahraničí tu opisujete je všetko pekné,len koľko dostáva žena tam na dieťa ak pracuje a tu.Tam, ak sa ti podarilo pracovať určitý čas pred narodením dieťaťa,tak poberáš materskú za mesiac skoro toľko,ako tu máme za celý rok.Je to samozrejme aj od výšky zárobku,ale je to tak.a ak si nepracovala,nemáš nárok na rodičovský príspevok,ale ak si ho vybavíš tu,tak ho dostávaš.Tam je o rodiny pekne postarané a dovolia si mať aj 5 detí,nedostávajú almužny,ako mi na SK.A čo sa týka dlžky materskej?Ja som teraz na materskej s druhým dieťaťom a chcem na nej zostať až do jeho troch rokov.A verím,že toho nebudem určite ľutovať.Matka,ktorej záleží viac na svojej kariére ako na dieťati,tak to nie je matka.Vidíme potom aj ja zo svojho okolia,aké sú detí takýchto rodičov rozmaznané,drzé a keď sa dostanú niekam von do kolektívu,tak sa rýchlo zkazia,lebo rodičia si ani nevšimnú,že ich dieťa nie je doma,on si buduje svoju kariéru.A potom je už neskoro plakať,že som ho zanedbávala.Ale aj na výchovu má každý z nás svoj názor.

lubina napísané 21.12.2008 13:25

Ja mám doma dve deti (3.5 a 1.5 r.).Keď sa nám narodila dcerka,tak sme bývali u mojich rodičov.Dcerka zaspávala v postielke,ale vždy musel byť niekto s ňou,hladkať ju po líčku a držať za ruku.Nebolo to také strašné,ale trvalo niekedy aj hodinu,kým zaspala čo nás moc nenadchýnalo.Ale tie spoločné chvílky boli aj tak krásne.Potom ako sme sa presťahovali do svojho,začala dcera spávať vo svojej izbe.Dve alebo tri dni a večery si trošku pomrnkala a potom to už bolo v pohode.zaviedli sme si ritual lahnúť si,vystískať a vybozkávať,pohladkať a het z izby.Keď volala že nechce byť sama,jeden z nás dvoch tam išiel.Vtedy mala rok.Mladší syn už od malička nemá problém zaspať sám vo svojej postielke.Posledných pár mesiacov dokonca zaspí rekordne rýchlo ale to je asi aj tým,že sa vždy dosýta vyšantí,minie kopec energie,takže si počas spánku dobije baterky.Spáva ešte v postielke,v detskej izbe so svojou sestričkou.Obaja sú takto spokojní.Ráno keď sa mladší zobudí,tak sa zobudí aj staršia a ak náhodou trvá pár minút kým sa za nimi dostanem (napr.skočím do sprchy) tak sa vedia parádne zabaviť.

Takže ja som spokojná,že je to takto,pokial ide o spánok.Musím sa priznať že aj keď nechávam deti spať v detskej izbe a zaspávajú bez uspávania,tak na nich lipnem a neviem si predstaviť že by som ich dala 4-5mesačné do jaslí.Tento blbý zvyk v iných štátoch neuznávam.Veď tie maminy by určite s radosťou brali byť viac so svojimi deťmi.A obdivujem tie,ktoré aj ostanú doma dlhšie,ako býva zvykom.

Tereza napísané 21.12.2008 13:15

Myslim si,ze ostat s dietatom 3 roky doma je uplne prirodzene.

Ale co uz ked niekto musi ist,tak mu nic ine nezostava.Len sa netvarte ake je to super.Dieta potrebuje matku a skor ci neskor sa to prejavi.

maca napísané 21.12.2008 10:54

Je to individualne,kazdemu vyhovuje ina vychova a ine zvyky.

Ja som v anglicku mam jedno dieta ,3 rocneho syne,odmalicka spaval velmi dobre,a trva to doteraz.Do skolky chodi od 1 roka na 3 dni v tyzdni a vyhovuje to vsetkym.Maly je z detmi,ja robim na pol.uvazok s flexi hodinami,......prave preto ako sme zvyknuty zo slovenska.....prave preto som mala zo zaciatku vycitky,ze isiel do skolky prilis skoro,alebo ze som sa mu nevenovala na 100 %,alebo ze som v ten den ked som robila dala do rury rychlu pizzu a nie poriadnu veceru.....ale uz nie.....maleho lubim veeeeelmi,a snazim sa mu venovat a stravit s nim vela casu,ale to neznamena ze si nenajdem cas pre seba,alebo pre manzela.

Myslim si ,ze je kazdeho osobna vec ako si veci zariadi,a urobi si to co mu vyhovuje najviac......to ze niekto da dieta do skolky od mala na cele dni ....ich rozhodnutie to mne nevadi,pokial su stastne,kolko je deti co su doma a su tyrane,alebo si rodicia s nich spravia sluhov...... Cry

ANDY napísané 21.12.2008 05:55

ahojte, pred mesiacom som sa dlhodobo prestahovala do australie k mojmu bratovi ktory ma 2 deti a mozem teda povedat ze vychova sloveniek mi imponuje omnoho viac. tak ako pisu baby zo zahranicia mamina "nema" cas vychovavat svoje dieta lebo sa skoro vracia do roboty. Zda sa mi to trocha pomylene pretoze dieta supnu do jasli za ktore platia polovicu platu a vychovu ocakavaju od uciteliek. Tak naco mat teda deti? Moj syn ma o 3 mesiace 2 roky papa sam, hra sa, je kolektivny, poslucha, rozprava tak 20 slov a miluje deti som s nim stale doma a venujem sa mu maximalne. Bratov mladsi syn ma vyse 3 rokov stale nosi plienku, vie povedat tak 5 slov je hyperaktivny, nevie sam papat a veru sa mu rodicia moc nevenuju. Ked som s malym prisla stale chcel byt s nami maznat sa hrat sa atd. Neviem ci tie peniaze teda stoja za to radsej obetujem 2 az 3 roky a dieta ma ten najdolezitejsi zaklad do zivota co mu ziadne peniaze nevynahradia.

Vieromila napísané 21.12.2008 03:35

Dievčatká po okúpaní dostanú každá svoju fľašku mlieka a uložíme ich do postieľky. Po krátkej pesničke, rodič odchádza a dieťa zaspáva.

 

Iha! Ako z knizky. A kolko hodin predtym preplakali, kym sa to naucili??

KarinP napísané 21.12.2008 09:48

preco si myslis, ze vsetky deti musia preplakat? ja mam tri deti a z toho to prve by to nezvladlo /teda asi mojou zasluhou), a to druhe bolo odjakziva odlozitelne kedykolvek do postielky bez toho, aby to vnimalo nejako negativne. Je to od osobnosti babetka a od pristupu rodicov, nie je kazde dieta vrieskacie pri odlozeni z ruk

eja napísané 20.12.2008 13:50

Napodobne sa pridavam k tomu, ze nie vsetko co je z VONKU je take super a prospesne. Vela psychologov tvrdi, ze tak skoro odist do roboty a deti supnut do jasiel nie je vhodne. A tie deti su ukratene o pekne chvilky s maminou a s tatinkom. Ja som uz skoro 6 rokov doma s dvoma detmi - syn sice uz vyse roka chodi do skolky ale len na doobedie, ale vyhovuje nam to a som velmi rada, ze mozem byt s nimi doma.

My sme uz mali tak pekne nacvicene zaspavanie, deticky same zaspavali - 5rocny a 2rocna dcerka, len sa nam to pokazilo, lebo bol raz ohnostroj a dcerka dostala panicky strach,zvracala nam a odvtedy uz 3mesiace musim s nimi spat v posteli,pokial nezaspi, lebo sa stale boji.. ale co uz.. raz to urcite prejde.. a ja si zasa vychutnavam to drzanie za ruky,mojkanie sa tesne pred spanim...ked zaspia silne privinuti ku mnesmile

Asi je to naozaj dost tazke tam vonku, hlavne ked sa clovek streta v okoli so zamietanim toho nasho - co je uplne super.

magda napísané 28.12.2008 19:10

Váš komentár maminy niektore ste hrozne tie chvilky s našimi detičkami sa nikdy spät nevratia kam sa ponahlate?deti nas potrebuju teraz nie vtedy ked budu mat 15. zwinker

Kathie napísané 20.12.2008 11:44

No neviem, ci viazanie sa na flasku s cimkolvek pri zaspavani je to prave orechove. Ale tak kazdy ma svoje metody, ako komu co vyhovuje. Ja rada uspavam mojho syna, drzime sa za ruky, zaspi do 5 minut. Vie zaspat aj s manzelom, aj s babkami, nie je na mna viazany.

Kathie napísané 20.12.2008 11:52

Este jeden postreh - syn zaspava horsie, ak nebol pocas dna vonku aspon 3 hodiny. Takze chodime von, ci je vonku dazd, sneh, vietor, proste za kazdeho pocasia. Rano 2 hodiny, poobede na maximum, kolko sa len da.

(moja rodinka zila 6 rokov v zahranici, materska tam bola len tusim 2 mesiace, takisto s kojenim to bolo tam, ze matky prestavali kojit v 6 mesiacoch. Moj pripad bol iny, nepracovala som, mam 3,5 rocneho syna, kojila som do 3 rokov, teraz som s nim este doma, kym si najdem pracu. Aj ked sme zili v zahranici, som vdacna za to, ze som mala moznost maleho vychovavat presne tak isto, ako by som ho vychovavala tu na Slovensku)

petra napísané 20.12.2008 07:19

naozaj si nevieme vazit podmienky, ktore na slovensku mame. Byt tri roky doma s detmi je naozaj luxus a ja som mu vdacna, aj ked som isla do prace po 2. rokoch mojich deti, ale mat moznost sa rozhodnut je uzasna vec. Neviem si predstavit, ze by som par mesacne babetko niekam rano o 7,00 vliekla , a potom sa pren o 17,00 vracala.... Ale dakujem za clanok, urcite sa je co ucit, napriklad pri tom uspavni deti. myslim, ze mnohe z nas sa nechaju svojimi detmi tyranizovat dvojhodinovym zaspavanim za rucicku a pod Confused A to uz potom moze trpiet nas partnersky a manzelsky zitov, ktori je rovnako dolezity ako deti.

Ivana napísané 18.12.2008 17:37

Ja nie som zastanca takychto praktik. Tu na Slovensku si este vela ludi mysli, ze vsetko, co pride "z vonku" je spravne a my tu zijeme 100 rokov za opicami.

Nezavidim ti, ja som rada, ze som mohla byt doma s detmi podstatne dlhsie.

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





O autorovi

Užívateľ: zemanli

Meno a priezvisko:
ICQ:
MSN:
Skype:

image

Najčítanejšie blogy

Najčítanejšie
  • teaser blog dnes
  • teaser blog tyzden
  • teaser blog mesiac

###E_COOKIES###